Bak nobelprisen - når krisen er positiv

Hege Tunstad, seniorrådgiver kommunikasjon, NTNU

Fredag 29 september 09:15

Klokken 11:10 en stille dag i høstferien 2014 kommer beskjeden om at May Britt og Edvard Moser har fått nobelprisen i medisin. Klokken 12:00 står verdenspressen på døra og linsene fra alle de internasjonale mediehusene er plutselig rettet mot et lite forskningsmiljø i Trondheim. Hva skjedde egentlig? Hør historien om de første 40 timene, slik kommunikatøren opplevde det. Vi får et unikt innblikk bak kulissene i pressehåndteringen og kommunikasjonsarbeidet rundt tildelingen, sett fra kommunikatørens ståsted.

Hvordan nye medieplattformer endrer politisk kommunikasjon

Toril Aalberg, Instituttleder og professor, Institutt for sosiologi og statsvitenskap, NTNU

Torsdag 28 september 09:20

I løpet av de siste årene har mediesfæren endret seg fundamentalt. Disse endringene kan ha store konsekvenser for måten politisk informasjon blir kommunisert og konsumert. Hva vet vi om disse endringene, og representerer de nye muligheter eller store utfordringer for det norske demokratiet?

 

Det hjelper ikke hvor god teknologien er om du ikke presenterer den riktig

Lasse Berre, konseptutvikler og markedsfører PAI (Personal Activity Intelligence)

Fredag 29 september 09:40

Lurer du på hvorfor forskning og teknologi fra Trondheim har hatt internasjonal suksess, og hvordan det til og med har havnet på forsiden av Wall Street Journal? På Høstseminaret skal Lasse Berre snakke om hvordan et bevisst forhold til historiefortelling har satt teknologi og forskning fra Trondheim på kartet.

Banksjefer på Facebook – kommunikasjonsverktøy og kulturdriver

Elin Vigrestad, direktør internkommunikasjon i DNB

Torsdag 28 september 09:40

Elin Vigrestad skal vise oss hvordan Workplace by Facebook har blitt et kraftfullt kommunikasjonsverktøy og en kulturdriver i DNB. Hun forteller hvorfor Workplace er blitt en suksess, men reflekterer også over dilemmaene algoritmestyrt kommunikasjon byr på i organisasjonsutvikling og ledelse.

 

Personifisering av markedsføring, medier og politikk

Bjørn Erik Thon, direktør i Datatilsynet

Fredag 29 september 10:00

Store datamengder, algoritmer og kunstig intelligens gjør det mulig for annonsører å reklamere for produkter og tjenester som treffer oss rett i hjertet. Nettavisenes innhold bestemmes i stadig større grad av lesemønsteret og interessene våre. Var det egentlig intelligent data-analyse som vant valget for Donald Trump, og hvilken rolle spilte dette i valgkampen her hjemme?

Lær deg å elske algoritmene

Silvija Seres, president i Polyteknisk Forening, investor og rådgiver

Torsdag 28 september 10:00

Algoritmer som er laget og optimalisert for trafikk og klikkbarhet påvirker oss mer enn vi liker å tro. Fordi vi serveres akkurat det vi vil ha, er det lite som er objektivt og nøytralt. Det kan skremme noen, men algoritmene har kommet for å bli. Lær deg spillereglene, og forstå hvordan de endrer verden.

Stordata endrer spillet

Claus Sonberg, partner og styreleder i Zynk og Peter Majanen, partner og en av grunnleggerne av det svenske kommunikasjons- og trendanalysebyrået, Quattroporte

Fredag 29 september 10:55

Tilgang på analyse av store datamengder tar kommunikasjonsfaget fra intuisjon til dokumentasjon. Det endrer spillet gjennom å stille økte krav til fakta og dokumentasjon for alle som jobber med kommunikasjon, og ved å gjøre dataanalyse til en viktig kompetanse innen vårt fag. Stordata vil kunne gi kommunikasjonsavdelingen økt innflytelse og økte budsjetter fordi effekten av kommunikasjon nå bedre kan dokumenteres, men stordata er også et kraftfullt verktøy som stiller høye krav til etikk.

Kahoot! – Fra forskningsbasert idé til en milliard spillere globalt

Anders Aune, senior forretningsutvikler, NTNU Technology Transfer AS

Torsdag 28 september 11:05

Med slagordet «Make Learning Awesome» har quiz-applikasjonen Kahoot blitt en internasjonal suksess. Microsoft har investert, og selskapet har nettopp fått plass i Disneys prestisjefylte akselerator. Kahoot har vokst fra å være et lite NTNU-selskap, bygget på en idé fra TV-programmet Jeopardy, til å bli en av verdens raskest voksende læringsplattformer. Bevisst strategi rundt merkevarebygging, historiefortelling og rekruttering var avgjørende for et selskap med begrensede ressurser.

Fusjon av teknologi, kultur og mennesker

Ida Furnes Breivik og Harriet J. Wright, IBM Watson

Fredag 29 september 11:15

IBM Watson er verdens mest avanserte kognitive system og muliggjør et større samarbeid mellom mennesker og datamaskiner. På Høstseminaret vil Ida Furnes Breivik og Wright introdusere dere for Watson og vise eksempler på hvordan Watson er brukt i ulike bransjer over hele verden. Blant annet brukes den i kampen mot falske nyheter, i kreftforskning og innenfor industriell produksjon. De viser hvordan kunstig intelligens påvirker samfunnet, hvordan det vil endre arbeidsplassen og hverdagen vår.

Nettsider for alle

Malin Rygg, leder for tilsyn for universell utforming av IKT i Difi

Torsdag 28 september 11:30

Gjør som Google, Facebook og Microsoft – pass på at video, bilder og tekst på nettsiden din er tilgjengelig for alle. Hvordan lager du en nettside som følger alle kravene til universell utforming? Malin Rygg fra Difi gir deg tre gode råd og viser deg Difis nye e-læringskurs om universell utforming av nettsider.

Sofaprat om teknologi og kommunikasjon

Ingeborg Volan, Ruben Søgaard og Eirik Norman Hansen

Fredag 29 september 12:00

Vi tar en prat med Ingeborg Volan, Ruben Søgaard og Eirik Norman Hansen for å høre om deres perspektiver om hvordan teknologi og kommunikasjon påvirker hverandre. Hva mener de om robotjournalistikk, innholdsmarkedsføring og det etiske rundt innhenting av data?

Ingeborg Volan,utviklingsredaktør i Adresseavisen
Ruben Søgaard, kommersiell direktør i Finn
Eirik Norman Hansen, CEO for digitalt design- og innovasjonsbyrået Itch

Den digitale pasientreisen

Christin Nyland, leder av nasjonalt redaksjonsråd for felles nettløsning i spesialisthelsetjenesten og Fredrik Lorentzen, spesialrådgiver i Haukeland universitetssykehus

Torsdag 28 september 12:15

Sykehusenes nettsider skal være en del av sykehuset, en del av behandlingen og en del av pasientreisen. På Høstseminaret får du høre hvordan sykehusene har jobbet med en felles nettløsning i overflod av helseinformasjon som finnes på nett.

Teknologiskiftet er her - hva gjør vi nå?

Ingvild Moen og Olav Mellingsæter, Resonate

Fredag 29 september 12:25

Hva slags kommunikasjonsstrategi-vurderinger bør du gjøre, og hvordan kan du bruke teknologien? Hvilken betydning får teknologiskiftet for ekstern og intern kommunikasjon, og hvordan vil den endre måten kommunikasjonsarbeidet blir organisert på? La oss bli konkrete for hva dette vil bety for deg og din arbeidshverdag. Ingvild Moen og Olav Mellingsæter deler noen grep, viser utviklingen i ett fornuftig perspektiv og oppsummerer det for deg.

Fra seil - til seilende datamaskiner

Frode Pedersen, kommunikasjonssjef i Redningsselskapet

Torsdag 28 september 12:40

Redningsselskapet har gjennom 126 år fokusert på hvordan innovasjon kan forbedre jobben de gjør som beredskapsorganisasjon. De søker hele tiden etter utstyr som kan optimalisere beredskapsjobben. Det kan være en selvgående jetdrevet livbøye, en miniubåt som ser foran seg som et svømmende menneske og plukker med seg ting fra havbunnen som folk har mistet. Det brukes droner med varmesøkende kamera for å finne mennesker i opprørt hav, eller en radar som ser tvers gjennom bølgene. På Høstseminaret​ får du høre kommunikasjonssjef Frode Pedersen fortelle om hvordan de benytter verdens mest avanserte teknologi for å gjøre det tryggere å ferdes på og ved sjøen.

Priser

Medlem 5900,- eks. mva.
Ikke medlem 7900,- eks. mva.

Jeg er ikke medlem.
Hvor melder jeg meg inn?

Billetten inkluderer lunsj begge dager og middag torsdag kveld.

Siste frist for påmelding: 22. sept.

Konferansested og hotell: Scandic Nidelven

Mer info om hotell her.

Følg oss på sosiale medier for oppdateringer!

Sponsorer og samarbeidspartnere